top of page
1. Analyse.png

Analyse

Een goede analyse is de basis voor een gedegen verbeterplan.

2. verbeterplan.png

Verbeterplan

Leidend voor het opstellen van het verbeterplan is kennis

3. Implementatie.png

Implementatie

Stap voor stap neem ik jullie mee

Coaching

De leerkracht brengt het curriculum in de praktijk

Aanbod

In een kennismakingsgesprek maken we samen helder welke hulpvraag leeft en welk aanbod passend is voor jullie schoolteam. Voor een duurzame implementatie vind ik het belangrijk om samen te werken met het hele schoolteam, waarbinnen één onderwijsprofessional samen met mij de focus legt op duurzame curriculumontwikkeling.

01

Analyse

Zijn de leeropbrengsten niet als gewenst? Is er vraag naar welke lesmaterialen dienend zijn aan de onderwijsinhoud? Leven er binnen het team verschillende vraagstukken?

Door het curriculum onder de loep te nemen en door gespreksvoering met leerkrachten in wat zij beogen, uitvoeren en evalueren, wordt de school in kaart gebracht.

Een goede analyse is de basis voor een gedegen verbeterplan. Er kan focus worden aangebracht en de voorwaarden om de curriculumontwikkeling te laten slagen zijn helder.

03

Implementatie

02

Verbeterplan

Wanneer duidelijk is welke curriculumelementen focus verdienen, kan een verbeterplan worden opgesteld. In samenwerking met de onderwijsprofessional van het schoolteam wordt een gepast plan opgesteld,

gericht op jullie schoolteam. Leidend voor het opstellen van het verbeterplan is kennis die ik haal uit bewezen wetenschappelijke literatuur, de eigen ervaring als leerkracht in de onderwijspraktijk en de identiteit en behoeften van de school.

04

Coaching

Als team de focus op de basis leggen, samen in ontwikkeling. Stap voor stap neem ik jullie mee in het leerproces waarin helder wordt wat het belang van curriculumontwikkeling is, voor zowel leerkracht als leerling. Ik leer je wat werkt en effectief is, wat moet worden aangeboden en uiteindelijk maken we de vertaalslag naar de werkvloer waar het curriculum daadwerkelijk wordt onderwezen. We kijken welk materiaal dienend kan zijn om onderwijsdoelen te bereiken. Door kennisoverdracht krijg je handvatten waardoor jullie zelf bewuste keuzes kunnen maken in de eigen klas. In kleine stapjes schaven we en scherpen we aan, voor meer samenhang, een betere opbouw en een doorlopende lijn. Dit zorgt voor kwaliteit en gelijke kansen.

De leerkracht is degene die de curriculumverbetering uitvoert in de klas. Graag ondersteun ik leerkrachten door samen lessen voor te bereiden, voorbeeldlessen te geven, te observeren en feedbackgesprekken te voeren. Voldoende ruimte en energie voor de leerkracht optimaliseert de werkomstandigheden en draagt bij aan een duurzame ontwikkeling.

                    Expertise Teamscholing

Door mijn ervaring als leerkracht en curriculumontwikkelaar, en de cursussen die ik heb gevolgd en geef bij PWPO, heb ik kennis ontwikkeld over:

 

- Expliciete directe instructie

- Technisch lezen 

- Routines binnen school

​

Hierdoor ben ik in staat teamscholing te verzorgen tijdens de implementatie op deze domeinen. Graag werk ik met methodes en methodieken die gegrond zijn op wetenschappelijk bewezen literatuur. Ze maken gebruik van directe instructie, stellen hoge verwachtingen, werken preventief en verkleinen hierdoor mede de kansenongelijkheid.

​

Focus op de basis 6.jpg
bottom of page